Імперія ГРУ. Як влаштована та як впливає на Україну мережа Telegram-каналів, розкритих СБУ

Анонімні Telegram-канали продовжують заробляти до $50 000/місяць. Але експерти пророкують їм швидкий кінець. Якщо їх припинить читати офіс Зеленського.

СБУ на початку року викрила мережу з 12 анонімних Telegram-каналів, які під кураторством спецслужб РФ поширювали проросійські меседжі. Через вісім місяців великі канали “зміцнилися” підписниками, а на заміну дрібним регіональним прийшли нові канали з купою “підписників” та “переглядів”. Спецслужби не мають жодного механізму для блокування неугодного контенту. Але кінець популярності цих каналів близький. Для цього потрібно, щоб анонімні канали припинили читати в Офісі президента та Верховній Раді.

Були отримані ексклюзивні матеріали від української спецслужби та поговорила з експертами, які досліджують ринок Telegram та знають, скільки заробляють анонімні канали. Чим закінчилась кримінальна справа проти адміністраторів викритої мережі та коли їх припинять читати – у нашому матеріалі.

ЯК ВЛАШТОВАНА МЕРЕЖА

У велику агентурну мережу спецслужб РФ входили найбільші анонімні канали “Легитимный” і “Резидент” із загальною кількістю підписників близько 400 000. Крім того, в мережі є канали “Картель”, “Сплетница”, “Черный квартал” і низка новинних регіональних за територією проваленого кремлівського проєкту “Новоросія” (Харків, Дніпро, Запоріжжя, Херсон, Одеса).

Інфографіка – СБУ

За версією слідства, агентурну мережу створено 85-м центром спецслужби головного управління Генштабу російських Збройних сил. Діяльність цього центру іноді приписують хакерським угрупованням Fancy Bear, APT 28 та Strontium. База розташовувалась на території невизнаного Придністров’я у місті Тирасполь, а у складі мережі були “активісти російської весни” з Харкова та Одеси.

Мережу Telegram-каналів за вказівкою спецслужб РФ адміністрував одесит Антон Давидченко, який 2020-го отримав російський паспорт, стверджують в СБУ. Він позиціонує себе як фахівець з “кольорових революцій” та координатор Агентства соціального інжинірингу.

Копія російського паспорта Антона Давидченка (фото – LIGA.net)
Копія російського паспорта Антона Давидченка

Антон Давидченко залучив до організації мережі каналів свого брата Артема, який у 2014 році був довіреною особою Олега Царьова та одним з організаторів заворушень за участю Антимайдану в Одесі. Того самого року його затримали (кілька місяців він провів у СІЗО), але потім відпустили, і він зник у Придністров’ї.

Саме з Тирасполя було організовано адміністрування каналів. За даними СБУ, вони поширювали інформацію, одержану як від джерел у вищих органах влади, так і від замовників компромату на політичне керівництво України та місцевих чиновників.

Вся інформація проходила цензуру кураторів у РФ. Особисто Антон Давидченко нібито мав доступ як адміністратор до 12 каналів. Усі матеріали, що плануються до публікації, Артем погоджував з працівником спецслужб РФ, повідомили у СБУ.

Інфографіка надана LIGA.net СБУ
Інфографіка СБУ

Російські спецслужби дозволяли учасникам мережі самостійно монетизувати канали. Для цього Артем залучив свою громадянську дружину Вікторію Даскалицю та подругу з Харкова Вікторію Повелицю.

Розкручуванням каналу опікувався Станіслав Ратай, повідомила Даскалиця в СБУ на допиті. На момент викриття мережі Ратай також перебував у Тирасполі.

Серед адміністраторів окремих каналів – зокрема, “Одесский фраер” і “Чорный квартал” – значиться Шеф, який, за даними слідства, є працівником спецслужб РФ.

Учасникам мережі було незручно використовувати криптовалюти, тому довелося реєструвати банківські картки (змінювались раз на два тижні) та отримувати гроші на них. Після накопичення $10 000 гроші виводили у готівку та надсилали у Придністров’я. Коли мережу викрили, канали повністю перевели оплату у криптовалюти.

Вартість постів у топових каналах Легітимний та Резидент варіювалася від 20 000 до 35 000 гривень. “За час роботи на Давидченка зловмисники отримали понад 7 млн гривень“, – повідомили у Службі безпеки.

У січні-2021 Даскалиця та Повелиця були затримані у Києві. Даскалицю суд заарештував із заставою в 1,5 млн грн (її внесла партія Шарія), Повелицу доправили під домашній арешт. Обидві зізналися, що були учасницями схеми. Їхня причетність підтверджена під час огляду телефонів. Зокрема, на телефоні Даскалиці виявили Telegram-бот каналу “Легитимный live”.

Згодом Повелиця була звільнена від кримінальної відповідальності, а Даскалиця отримала обвинувальний вирок у пособництві в держзраді та 500 000 гривень штрафу.

СБУ НЕ ЗАВАДА. ПРО ЩО ПИШУТЬ КАНАЛИ І СКІЛЬКИ ЗАРОБЛЯЮТЬ

Якщо дивитися виключно на цифри топових каналів, то викриття їм пішло лише у плюс. Усі вони збільшили кількість підписників, а генерація постів залишилась на тому самому рівні.

Імперія ГРУ. Як влаштована та як впливає на Україну мережа Telegram-каналів, розкритих СБУ
Інфографіка – Емма Ватченко

Однак кількість підписників ні про що не свідчить, оскільки жодним чином не можна перевірити їхню автентичність, пояснює програмний менеджер Детектор Медіа Ксенія Ілюк, яка регулярно моніторить анонімні Telegram-канали.

Telemetr маркує “Резидент”, “Сплетница”, “Черный квартал”, “Нетипичное Запорожье”, “Одесский фраер” та “Днепр live” як канали-ботоводи.

“Уся мережа побудована на накручуванні охоплення та підписників, – каже PR-консультант Андрій Коваленко, який досліджує роспропаганду в Telegram. – Можна дуже швидко накрутити собі 10 000-20 000 підписників. Упевнений, що куратори мережі мають свої ботоферми. Їм не доводиться закуповувати їх у сторонніх сервісів”.

Розслідування СБУ у часі збіглося зі зниженням якості матеріалів, які публікують викриті канали, зазначив він.

“Канал “Сплетница” пішов в антивакцинаторську тематику. “Легитимный” та “Резидент” займаються критикою ОП і намагаються робити хайп на історіях із “забороною” Telegram-каналів”, – розповідає Коваленко.

Однією з головних тем для постів передбачувано став коронавірус. Канали поширювали стандартний набір кремлівських вкидань про штучне походження COVID-19 та фейків про те, що пандемією намагаються контролювати населення, розповідає Ілюк.

Також викриті канали відпрацювали кейс Північного потоку-2. “Щодо ПП-2 ми зафіксували 150 меседжів. Стільки ми не фіксували ніде. Навіть щодо коронавірусу було менше”, – каже Ілюк.

За її словами, канали наголошували на “слабкості української газотранспортної системи” і на тому, що тепер “українці замерзнуть”.

“Вони не втрачають можливості нагнітати на темі тарифів та приводах, чутливих для українців”, – каже Ілюк.

Викриття СБУ не вплинуло на контент, упевнена вона. Моніторинги фіксують однакову кількість постів щотижня.

Якщо дивитись на персоналії, то зазвичай ці канали уникають конкретного схвалення чи критики когось, розповів в.о. голови Центру протидії дезінформації при РНБО Андрій Шаповалов.

“Найчастіше використовуються натяки, розміщення джинси або нативної реклами, щоб затримати підписників і розбавити політичну складову дезінформації більш нейтральним наповненням, – каже він. – Найпопулярніші теми публікацій – це внутрішньополітичний сектор (“інсайди”, “розклади”, “зливи”), сезонні тематики, наприклад, опалювальний сезон та, звичайно ж, пандемія”.

Водночас якість контенту значно впала, вважає Коваленко. Через це знизилися й цінники на рекомендовані матеріали.

“Раніше розцінки на “Легитимном” коливалися від $1100 до $1500. Зараз це – $900-1000, – розповідає Коваленко. – “Резидент” зазвичай завжди був дешевшим на $100-200. “Сплетница” раніше була $400-700, а “Картель” – $350 Тепер з “Картелем” можна поторгуватися і за $250″.

Листування адміністраторів мережі каналів (Фото – СБУ)

За найкращих часів, за оцінками Коваленка, ця мережа могла генерувати від $50 000 на місяць. Зараз – ледве дотягує до цієї позначки.”Якщо дивитися на якість нинішнього контенту, то мережу можуть адмініструвати два-три автори. Класичний автор коштує $800. Але з такою якістю можна знайти і за $500″, – каже Коваленко.

Регіональні канали з викритої мережі використовувалися радше не для бізнесу, а винятково для політичних цілей. “Здебільшого це була мережа, пов’язана з Анатолієм Шарієм. Він робив ставку на регіони, де мав електоральний потенціал на місцевих виборах-2020, – розповідає Коваленко. – Але в регіонах не було запиту на анонімні канали. Там більше читали трешові канали а-ля “Х@@вая Одесса”. Тому регіональна частина мережі фактично померла“.

На цей час із шести регіональних каналів продовжує працювати лише “Одесский фраер”, який ресурси Telemetr та Tgstat підозрюють у накручуваннях. Інші канали зробили останній пост у липні 2021-го.

МЕРЕЖА НАБАГАТО ШИРША: КАРТА ЗВ’ЯЗКІВ

СБУ стверджує, що встановила 50 замовників, які сплачували за розміщення матеріалів. Їхні імена спецслужба не розголошує. Але співрозмовник у правоохоронних органах повідомив, що одним із замовників залишаються представники харківського осередку ОПЗЖ.

“Інформація про замовників та контент, який вони публікували через Telegram-канали, – в оперативній роботі. Фактів протиправної діяльності в цих публікаціях не виявлено”, – повідомили у СБУ.

За словами Коваленка, СБУ робить акцент на роботі із замовниками, щоб позбавити канали можливості заробляти на замовних матеріалах. Він стверджує, що кількість замовників уже зменшилась.

В надії якимось чином зберегти бізнес-складник організатори мережі були змушені створити нові канали. Зокрема, “Криоген”, “За гранью” та MediaKiller. Водночас останній має брата-двійника з Росії з такою самою назвою та логотипом.

“Це все – єдина мережа. Вони були створені за шаблоном: на старті 30 000-50 000 ботів, закупівля охоплення, після чого за зниженими цінами йде спроба завести клієнтів, які думають, що канали активно читаються політиками”, – пояснює Коваленко.

Крім вищезгаданих каналів, до мережі входять канали First та ЗеРада, стверджує Центр протидії дезінформації при РНБО. Причетність каналу ЗеРада підтвердили й у СБУ.

“Інформація про причетність Артема Давидченка до адміністрування інших каналів є оперативною і не підтверджена в установленому законом порядку”, – відповіли у СБУ, які ще канали можуть бути в єдиній мережі.

Проте самі канали допомагають розібратись і без спецслужб. ЗеРада регулярно публікує списки рекомендованих каналів, на які потрібно підписатися. Туди постійно входять “Легитимный”, “Резидент”, “Картель”, “Сплетница”, First, “Криоген”, MediaKiller и “Наблюдатель”. Останній різко “ожив” саме після викриття проросійської мережі та його періодично особисто рекламує “Легитимный”.

Небайдужий “Легитимный” до “Женщины с косой”: 272 рази поширив його записи за лютий-листопад 2021 року. Більше тільки у “Резидента” (359). А ЗеРада часто репостить канал “Тень на плетень” – 100 разів.

Також із викритою мережею тісно пов’язаний канал “Шептун”. Згідно зі скриншотами з телефону Даскалиці, у Telegram-боті “Легитимного” представник каналу “Шептун” просив “колег” поставити черговий інсайд.

Скриншот екрану телефону Даскаліці (фото – LIGA.net)

“Якщо ми йдемо за взаємозв’язками, то мережа значно більша, ніж встановила СБУ. І не факт, що вона одна, – вважає Ілюк. – Цілком можливо, спецслужби РФ могли створити кілька мереж, які виконують різні завдання та іноді перетинаються між собою”. 

ЯК ЗАКРИТИ МЕРЕЖУ

Закрити канал можна лише через адміністратора. Чисто технічно для цього потрібно домовлятися із засновником месенджера Павлом Дуровим, каже Коваленко, щоб він розкривав власників.

За його словами, можна вплинути на провайдерів, щоб вони блокували посилання на Telegram-канали, якщо користувачі заходять у месенджер з ПК. Але з мобільними застосунками це не працює.

Або як варіант – домовлятися з Google й Apple, щоб вони прибирали Telegram з українського ринку. Однак ймовірність успіху близька до нуля. Восени 2020-го СБУ зверталася до вищезгаданих компаній із проханням прибрати з Play Market та App Store мобільні застосунки заблокованих в Україні сайтів “Вконтакте”, “Одноклассники” та Mail.ru. Ці застосунки доступні для завантаження досі.

Українська спецслужба офіційно зверталась до керівництва Telegram, посилаючись на рішення суду, яким провайдерів зобов’язали закрити доступ до Telegram-каналів кремлівської пропаганди. “Якоїсь відповіді не отримували, – повідомили у пресслужбі СБУ. – На сьогодні механізму блокування окремих сторінок або каналів у Telegram без залучення адміністрації ресурсу не існує“.

На думку Коваленка, найкращий механізм – дискредитація каналів та позбавлення їх бізнес-складника. “Те, що вони змушені створювати нові канали, є одним із наслідків дискредитації мережі. Потрібно почекати, доки ці канали самі повмирають”, – пропонує він.”Якщо нічого не зміниться, то 2022-й вони ще якось протримаються, а під наступні вибори інші ресурси їх остаточно витіснять. А вони стануть маргінальними ресурсами ОПЗЖ”, – говорить Коваленко.

Головне, що змінилося на цих каналах, то це – аудиторія, вважає експерт з інформаційних технологій, заступник міністра інформполітики України (2017-2019) Дмитро Золотухін.

“У 2019-му був сплеск, коли аудиторією Telegram стали всі громадяни України. Це сталося завдяки тому, що ці канали цитували традиційні медіа. Зараз цитованість впала, – каже він  – На сьогодні Telegram-канали читають на Банковій та на Грушевського. Більше ця платформа ні для кого не релевантна“.

“Це відтворена копія інформаційного простору для президента та його фракції. Ці люди керують країною. І тільки тому такий симулякр досі рухається”, – вважає Золотухін.

Джерело.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *